ini bukan blog AirAsia
"graviti kuat buat kita rasa melekat dan tak rasa bumi ini berputar,
tapi graviti jugak tak kuat sebab burung burung masih boleh terbang tinggi.
Hebatnya ciptaan Tuhan."

Kerja, bos, kerja

catatan kehidupan hari 19 Julai 2009

"Ada yang suka makan gaji..keerja, keerja, kerja"

Tu bait-bait lirik lagu Kumpulan Kembara (M.Nasir)

Kenapa aku kena kerja makan gaji?
Sampai bila?

Kenapa aku tak kerja carik gaji?
Aku bos aku kuli.

Kerja Zon Selesa?

Lama betul rasanya aku dah terperangkap dalam 'zon selesa' ni.
Isi borang,mintak kerja,temuduga,tunggu jawapan,panggil lapor diri,training, dan....
Bermula la melayari kehidupan dengan makan gaji.

Masuk pagi=>tengahari ada rehat untuk makan=>balik malam=>5 atau 5 stengah hari seminggu=>22 hari sebulan=>ujung bulan dapat gaji=>bayar bil=>bayar sewa rumah=>bayar motor kereta=>pakai untuk belanja keje bulan depan=>tengah bulan=>gaji abis.

Tu jer?

Yang gaji besar,bujang,pandai berjimat (ciri-ciri calon menantu ni),lega la kot.

Tapi makin besar gaji, makin besar belanjanya.

Siapa yang bergaji besar tu?
The bosses la.

Kerja Bos.

Siapa kata senang jadi bos?

Susah oo.

If masuk pagi (lewat sikit pun takpe, sapa nak marah bos?)=>sarapan dulu=>baca semua paper yang ada dalam dunia ni=>meeting=>lunch=>mesyuarat pulak (bagi nampak kerja pelbagai)=>jumpa staf kejap (je)=>minum petang=>golf (apa barang main snuker)=>dinner=>sambung meeting=>lewat malam baru balik.

Rajiiin bos kan?

Tapi tak semua bos camtu.

Ada bos yang kerja betul-betul (pasal itu syarikat dia).

Jadi,pada korang yang dah pun jadi bos besau,pandang-pandang la staf korang (bos lelaki jangan pandang staf yang pompuan jer).
Mungkin korang pun penah ada kat tempat diorang dulu sebelum korang jadi bos.
Jangan la sampai korang dikritik dan dikrutuk (belakang-belakang) oleh staf korang atas isu yang remeh temeh.

Bertegas tak salah,tapi jangan bendul sangat.

Aku nak kerja jadi bos yang macam mana?

hahaha...

Tanya la staf aku nanti.

-bos yang terbang-

0 comments:

Post a Comment