ini bukan blog AirAsia
"graviti kuat buat kita rasa melekat dan tak rasa bumi ini berputar,
tapi graviti jugak tak kuat sebab burung burung masih boleh terbang tinggi.
Hebatnya ciptaan Tuhan."

Honda Civic RS

catatan kehidupan hari 22 Julai 2009

Hondaku Menangis Lagi.

Memang menarik (pada aku la) model Honda Civic RS.
Bukan la model baru, tapi agak 'evergreen' gak la.

Sporty,elegant, kira kena la untuk orang bujang ataupun yang dah berkeluarga.
Kira masa ni, model kereta ni la yang paling aku berkenan dalam banyak-banyak kereta yang ada kat row parking depan rumah aku tu.
Salah seorang jiran aku baru ambik kete tu rasanya.

Civic Ferio.

Teringat aku kat Civic ferio yang aku penah guna dulu.
Aku pakai dari tahun 2005 sampai 2008.Kaler maroon.Model tahun 1994.
Susah payah aku cari finance untuk loan kete tu.
Dengan pertolongan member, dapat gak loan.

Overheat Engine

Tapi Civic ferio ni kete manja.
Enjin cepat overheat. Lari 80km/j pun meter temperature tu naik lebih setengah.
Dah 3 kali aku tukar radiator. Servis radiator tu tak usah cakap la. Banyak kali dah.
Dari yang standard, kepada yang 2 line. Nasib baik radiator takde yang 3 line (PEKIDA?) hehehe..

Last-last aku giveup, bosan dengan kerenah kete tu.

Bila aku tukar keje (sebelum ni aku keje dengan airline), kete tu jadi beban lak kat aku.
Monthly RM550, asyik meragam jer pulak.Aku tak bekeje pulak masa tu.

Jadi, aku nekad, aku 'surrender' kat bank.
Aku malas nak carik buyer, payah sebab kete tu banyak masalah.

Lepas aku 'bagi balik' kat bank, ada gak officer bank tu call tanya condition kete tu.
Aku cakap terus terang jer, if nak ambik boleh, tapi kena tukar enjin la.Masuk 'half-cut' lain.

Bila aku dah takyah bayar monthly kete tu, lapang la sikit budget aku.

Bank Suruh Siapa Kutip Hutang?

Tapi alih-alih, penghutip hutang bagi pihak bank (?) call aku, bagitau aku hutang RM22000 kat bank.
Bila aku mintak semua dokumen yang menunjukkan hutang tu, sampai sudah aku tak dapat.
Diorang kata aku bayar dulu then boleh mintak dokumen kat bank.
(diorang bukan dari bank ke? tapi diorang kata call dari bank. Bodo.)

Aku bagitau diorang, sekarang ni diorang nak duit dari aku, kena la tunjukkan bukti.
Orang bodo pun takkan bayar hanya dengan dapat call macam tu.
Diorang siap ugut nak bia aku kena declare bankrup la, nak bekukan semua akaun aku la (bukannya banyak pun duit aku kat bank).

Aku nak report polis je.
Ye la,kalau ye pun nak 'kutip hutang bagi pihak bank (konon), takyah nak cuba ugut-ugut aku, bukan aku takut pun.

Proses Kereta Lelong.

Aku penah tanya kat finance berapa harga lelong kete aku tu.
Officer bank tu kata, daripada rekod, dia nampak ada 2 submission.
Dia cuma bagitau aku harga second submission tu RM2000 jer.
Dia kata if nak maklumat lanjut kena pegi kat department tu sendiri.

Aku 'suspect' ada something tak kena la masa proses lelong tu.
Aku 'survey' pun tapi tak jumpa lagi dengan orang yang betul-betul tau secara detail tentang sistem 'kereta lelong' ni.

Speed Trap.

Alih-alih polis hantar saman speed trap kat aku.
Tarikhnya 1 tahun lepas aku 'surrender' kete tu kat bank.

Part 'speed trap' tu yang aku tak tahan nak gelak tu.
Masa dengan aku, bawak 80km/j pun aku dah cuak pasal enjin dah panas, ini kat slip saman tu tulis kelajuan 130km/j.

Mamat mangkuk mana yang dah masukkan V-tech kat kete tu?
Tapi, takkan boleh blah 130 je? Punya la tak laju.

Honda City adik aku yang masuk v-tech pun boleh blah sampai 190.
Tapi tu v-tech besar la.

Ataupun, hantu raya mana agaknya yang dah 'duplicate' plate number kete tu pun aku tak tau.

Tapi yang bengongnya, bank tak tukar nama owner ker?
Katanya dah lelong kete tu?

Bila ada masa (maklum la, aku ni sibuk), aku nak pegi mintak gambar speed trap tu.
Lepas tu aku nak mintak polis batalkan saman tu.
Semua surat yang bank bagi masa aku surrender kete tu, ada aku simpan.

Bukan saya bawak kete tu tok, ni dah kira pemalsuan nombor pendaftaran ni.
Apasal saya pulak yang nak kena bayar?

Kalau kete tu terbang sekali pun, bukan saya yang atok patut cari.

-kereta terbang-

1 comments:

ceh...setakat 130km/h, pakai krista pun buleh koja...haha~

 

Post a Comment