ini bukan blog AirAsia
"graviti kuat buat kita rasa melekat dan tak rasa bumi ini berputar,
tapi graviti jugak tak kuat sebab burung burung masih boleh terbang tinggi.
Hebatnya ciptaan Tuhan."

Catatan kehidupan hari 9 Julai 2009

Ijtimak

Melepaskan Nafsu dari Cinta Kepada Dunia

Malam semalam sekali lagi aku round-round naik motor ke kawasan ijtimak.
Subhanallah, seronoknya aku tengok ribuan umat Islam (semuanya) berkumpul di satu tempat.

Hati aku sebenarnya menarik-narik (kuat) untuk pergi lagi selepas pukul 12 malam, tapi, entah la,sampai jer rumah,badan jadi lesu.Aku pun mandi dan tidur.

Pasal nak lepaskan nafsu dari cinta kepada dunia tu, sebenarnya idea tercetus masa aku borak-borak dengan kawan ofis aku. aku bagitau la Razak (mungkin nama sebenar), pasal ijtimak ni.

Dia bangkitkan la satu soalan, yang datang ijtimak ni tak kerja ke?
Aku jawab, tawakkal kepada ALLAH. tawakkal kita (aku maksudkan aku dengan dia) tak sehebat jemaah tabligh ni.

Dia respon balik, tu la,kita ni bila dah terikat dengan ideologi kapitalis ni, payah.

Banyak kuatnya dan banyak betulnya kata dia tu.

Aku sendiri sebenarnya dah agak lama berkira-kira nak meninggalkan kerja makan gaji ni.

Aku dah mula terfikir dan tersedar yang anugerah kehidupan yang ALLAH bagi ni tak sepatutnya dilalui macam yang aku lalui ni.
Pagi terkejar (aku panggil 'terbang') ke tempat keje demi memastikan punch card tak merah. Balik pun 'terbang' lagi untuk sampai ke rumah. Perjalanan sehala kurang lebih 70km, sehari 140km.

Dengan cc motor aku yang kurang 890cc untuk jadi 1000cc tu, bila tengok odometer ,aku rasa motor tu dah buat perjalanan sehala sama dengan jarak dari Malaysia ke India (melalui jalan darat).

Ikut pemahaman aku, ALLAH jadikan manusia untuk jadi khalifah di dunia, menyebar dan menegakkan syiar Islam.

Tapi aku ni pulak dah lebih kira jadi 'gelabah' dengan hidup dunia ni.
Terkejar sana, terkejar sini (dengan hal duniawi).Mungkin aku kurang cemerlang dalam pengurusan masa.

Orang lain rasanya payah nak faham, jadi aku sendiri mau ingat la.

Takpe la. Bila dipandang dari satu sudut, semua yang terjadi pada setiap makhluk, adalah ketentuan ALLAH.
Aku terima, berserta usaha berkadaran dengan kemampuan yang ALLAH pinjamkan ni, aku tawakkal pada ALLAH.

Kehidupan ini Adil.

Hidup ini adil. Adil patut dilihat secara individu.
Aku mungkin rasa kecewa pada beberapa perkara sekarang, tapi ia cukup adil pada aku atas apa yang pernah aku kerjakan di masa lepas. adil la tu kan?

Mungkin aku pernah buat pada orang, perkara yang orang tu tak suka, jadi adil la bila orang lain pulak, buat pada aku, perkara yang aku tak suka.

Subhanallah.

Aku cuma perlu sabar dengan semua dugaan dan ujian nikmat ni.Aku yakin aku sabar kerana ALLAH.

Yang penting, semampu ikhtiar aku, aku taknak gagal di akhirat. Aku nak terbang.

0 comments:

Post a Comment