ini bukan blog AirAsia
"graviti kuat buat kita rasa melekat dan tak rasa bumi ini berputar,
tapi graviti jugak tak kuat sebab burung burung masih boleh terbang tinggi.
Hebatnya ciptaan Tuhan."

Berita Tidak Sensasi! Juruterbang bukan CEO

Berita ini tidak sensasi,
lantas tidak layak ditampal di muka depan akhbar tempatan.

Berita ini tidak sensasi,
ia hanya melibatkan keselamatan kurang dua ratus nyawa,
tambahan tiada yang terkorban,
maka ianya tak cukup sensasi.



Berita ini tidak sensai,
kerana beban kesalahan berjaya diletakkan kepada ciptaan Tuhan,
hujan yang bersalah, manusia tidak.



Berita ini tidak sensasi,
kerana hanya beberapa juta dirham kerugian yang dialami,
bisnes orang lain yang terjejas,
pedulik hapa!



Berita ini tidak sensasi,
kerana penutupan hanya selama 24 jam,
bukan 24 hari!

Berita ini tidak sensasi,
kerana penutupan berlanjutan hanya sebab seorang mamat nak tengok dengan mata dia sendiri.
Dia kata, mata orang lain bukannya betul.

Berita ini tidak sensasi,
kerana penutupan berlanjutan hanya sebab mamat yang sama berkeras taknak terima pertolongan orang lain.
Dia boleh buat sendiri katanya.
Tapi kena tunggu 24 jam la.

...........................

Seorang juruterbang tugasnya mengemudi pesawat dari titik A ke titik B.dan mungkin ke titik C, D dan E..
sebelum kembali ke titik A.

Pengemudian pesawat itu mesti dikendalikan dengan penuh tanggungjawab kerana pesawat itu mempunyai muatan yang perlu dipastikan tiba ke tempat yang dijadualkan.
Muatan itu mungkin berbentuk bungkusan bungkusan, surat resmi atau peribadi, dokumen sama ada yang penting atau tidak, dan juga penumpang yang kebiasaannya adalah makhluk makhluk bernyawa bernama manusia.

Apa terjadi jika berlaku situasi di mana kendalian pesawat terbangz tidak dapat dikawal sama ada dalam pengemudian ketika berlepas, ketika berada pada ketinggian beribu kaki di atas paras laut atau ketika melakukan pendaratan.

Apa jua alasannya, inilah yang terjadi:



Selain daripada ketentuan Ilahi, manusia juga berhobi mencari punca terjadinya eksiden ini (ini bukan insiden tapi eksiden) kerana pada asasnya, kapal terbangz itu dikendalikan oleh si juruterbang.

Maka berbondong bondonglah pakar daripada serata pelusuk alam dihantar ke lokasi kejadian bagi mencari petunjuk yang tepat untuk punca nahas.

Katanya, Tidak! ini bukan kesilapan juruterbangz. Noktah.

Katanya juga, Tidak! ini juga bukan kecacatan kapal terbangz kerana ianya baru belaka dan ditempah khas. Mustahil.(katanya).

Cuma yang agak perlu dihairankan, kenapa punca eksiden yang melibatkan keselamatan penumpang ini tidak dijadikan fokus?
Sebab cuacakah? (katanya, ini paling berkemungkinan)
Sebab landasannyakah? (katanya, ini jua paling berkemungkinan dijadikan alasan)
Sebab pesawatkah? (katanya, tidak sama sekali. Nehi!)
Atau sebab juruterbangkah? (katanya, mungkin nanti)

Hakikatnya, tidak di semenanjung ini.
Carian berita ini pasti menghampakan.

Berita sebegini kebiasaannya tidak digemburkan malah segera dipadamkan atau ditimbulkan berita lain yang lebih sensasi untuk menyisihkan berita eksiden ini.

Mungkin banyak 'hati' yang perlu dijaga.

Penghujungnya, sensasi yang ditimbulkan hanyalah, kenapa perlu sehingga 24 jam untuk mengalihkan bangkai sebiji burung besi yang tersungkur?

...
...
...
...
...
Dengarnya, burung merah suka berpesta.
...
...
...
itukah harga mimpinya?



____________________________
aku tidak berkepatuhan untuk memberikan kefahaman kepada sesiapa pun tentang entri ini. Mereka yang tahu akan faham.
Dan mereka itu 'ramai'.

0 comments:

Post a Comment