ini bukan blog AirAsia
"graviti kuat buat kita rasa melekat dan tak rasa bumi ini berputar,
tapi graviti jugak tak kuat sebab burung burung masih boleh terbang tinggi.
Hebatnya ciptaan Tuhan."

sistem keselamatan bank

okeh, aku sambung dari khayalan 1 kat entri duit dalam mesin atm.

ini kisah tak tipu, pengalaman opismet aku dengan msein atm dan duit palsu.

pada satu malam, di kala baki akaun sudah bertukar ke 4 angka sebab duit gaji dah masuk, lepas opismet aku tu keluarkan sejumlah duit dari satu mesin atm, dia terus ke bank jenama lain untuk masukkan duit guna mesin deposit tunai pulak.

di mesin deposit tunai, banyak kali dia cuba untuk masukkan 2 keping duit RM50 tapi mesin tu muntahkan balik. mengandung ke apa mesin tu main muntah muntah pulak.

bila sekeping dah lepas masuk, yang sekeping lagi tu memang degil betul katanya.
kendian bila dia perati betul betul kat duit not 50 yang sekeping tu, dia perasan duit tu lain macam.
ada yang tak kena.
yer, duit palsu.
bila tengok kat lampu, memang takde nampak gambar tersembunyi kat belah yang putih tu.

esoknya, bila member aku nak lapor hal tu pada bank, kakitangan bank yang empunya atm tu kata diorang tak boleh nak semak nombor siri duit yang keluar masuk ke atm sebab rekod tu 'takde' pada bank tu(?)

barangkali, kedai basikal ada menyimpan senarai nombor siri tu.

kakitangan bank tu suruh member aku buat laporan polis untuk hal ni.
hmmm...bijak mereka melecehkan urusan.

member aku pun rasa tawar hati sebab balai polis yang paling dekat pun dalam 7km dari kawasan bank tu.
dia bagitau dia dah bertekak dengan pegawai bank tu mintak tengok cctv untuk pastikan yang dia ada keluarkan duit kat atm tu ikut masa yang tercetak kat slip tu.

pegawai tu siap boleh kata 'kalaupun cctv ada tunjuk cik ada keluarkan duit kat atm tu, macam mana nak buktikan yang duit yang sekeping tu keluar dari atm tu?'

member aku memang hangin giler dengan respon sebegitu. bak kata member aku tu, umpamanya pegawai bank tu nak kata dia tipu la. member aku lawan la balik dan bagitau, kalau cctv tunjuk betul waktu tu dia ada kat atm tu dan buat pengeluaran, jadi boleh la bank semak rekod transaksi tu untuk tau berapa keping yang dia keluarkan dan apa nombor sirinya.

kitorang tertarik dengan respon bank yang mengatakan bank tu takde rekod nombor siri yang keluar masuk dari mesin atmnya.

persoalannya, macam mana duit yang sekeping tu boleh ada dalam atm?
sukacita diingatkan, duit itu dikeluarkan daripada sebuah mesin atm, iaitu mesin yang hanya membolehkan PENGELUARAN dibuat oleh para pelanggan.duit itu tidaklah pula diperolehi melalui tukaran baki setelah membuat pembelian di mana mana kedai.

ini bukan nak kata aku sokong member aku.
RM50 tu bukan isunya.
isu besarnya ialah pada sekeping WANG PALSU RM50 diterima daripada sebuah mesin atm!. cara bank menangani situasi tu memang kami persoalkan.
andai situasi ni terjadi kat pegawai bank tu sendiri, macam mana agaknya yer?
mesti dan dan tu jer dia bukak mesin atm tu.kan?

hal macam ni dah tak mustahil untuk jadi kat sapa sapa pun.(moga ALLAH jauhkan daripada kita). dengan menyalahguna teknologi dan kebijaksanaan, manusia kategori penyamun boleh mengatasi sistem keselamatn tahap tinggi dengan memasukkan duit palsu sehingga tak dapat dikesan oleh sistem bank.

cuma, bayangkan kalau lebih dari sekeping duit palsu tu dah terlepas masuk kat dalam atm?

jadi bank boleh dakwa semua orang yang lapor pasal duit palsu tu saja nak buat cerita nak pedajal pihak bank?

jadi bank nak suruh pelanggan yang keluarkan duit untuk semak dan ambik gamba sekeping sekeping duit yang dikeluarkan dari atm tu?hilang akal ke apa?

jadi bank nak kata mereka tidak akan bertanggungjawab tidak boleh dipertanggungjawabkan atas wang yang dikeluarkan oleh mesin atm?

bak kata member aku, kita percaya dengan bank, jadi bila jadi isu yang macam ni, bank sepatutnya ambik serius dan ambik langkah proaktif.tunjukkan semangat nak membantu pelanggan sehabis boleh. setidaknya ambik aduan daripada pelanggan dan bagitau pelanggan yang bank akan laporkan pada polis untuk langkah seterusnya.

ini sibuk suruh pelanggan lapor kat polis, macam nak lepas tangan. mesin atm tu polis punya ke?

Jadi dalam kes member aku yang dah tawar hati nak buat laporan polis tu, bank nak andaikan member aku tu berniat jahat terhadap bank?

isu ni melibatkan semua bank kat dunia ni. jadi jangan nak ngengada kata aku nak sabotaj bank. hilang akal ke apa?

akukata:
zaman ni, bank tak heran pun dengan kes duit palsu RM50 tu. Zaman depan, ada komplen duit palsu 5 ratus pun bank tak heran agaknya.

0 comments:

Post a Comment